Best in Design zná své vítěze
Mezinárodní soutěž Best in Design, která se každoročně koná pod záštitou festivalu Zlin Design Week, zná své letošní vítěze. Včera, v sobotu 11. června, proběhla vernisáž výstavy finálových prací všech čtyř kategorií – Product & Industrial Design, Fashion Design, Service Design a Communication Design. Po vernisáži se finalisté společně s porotci přesunuli do Památníku Tomáše Bati, kde proběhl slavností galavečer předávání cen. Soutěžící kromě čtyř kategorií mohli získat také další tři ocenění – titul Best in Design, Media Award a speciální cenu Martiny Dlabajové.
Kategorie Product & Industrial Design
Porota: Zuzanna Wójcik, Hanna Litwin & Romin Heide (Büro Famos)
Marek Kuźmiński – Ruce vzhůru – protéza se superschopnostmi: 1. místo
Projekt „Hands Up“ od Marka Kuźmińského kombinuje sociální, inkluzivní a univerzální design s hrou a bioinženýrstvím. Ve spolupráci s AutoMedPrint z Technické univerzity v Poznani vznikly 3D tiskem z materiálu PLA protézy se „superschopnostmi“ pro děti s hendikepem. Cílem je posílit sebevědomí školou povinných dětí a zapojit je do navrhování vlastních protéz. Projekt reaguje na potřeby škol a rodin dětí se speciálními potřebami. Samy děti se po dobu 6 měsíců aktivně podílely na návrhu a přispěly tak k vlastní přístupnější budoucnosti.
Nikola Chromečková & David Hotárek – Pop Up cukrárna a Velké sousto: 2. místo
Svou prací oživují interakci cukrářů se zákazníky pomocí své Pop-up cukrárny v exteriéru, která reflektuje tradiční české cukrárenské motivy. Jejich dezerty „Střecha“, „Terč“ a „Čára“ jsou navrženy pro pohodlnou konzumaci v ruce a kombinují historický výzkum s moderním designem, zajišťující unikátní gastronomické zážitky a podporu komunitní soudržnosti.
Max Greiner – O Strusce: 3. místo
Ve svém díle O Strusce prozkoumává inovativní využití strusky, minerálního vedlejšího produktu metalurgické výroby, často přehlíženého v tradičních aplikacích. Prostřednictvím procesů jako je lití a foukání skla projekt proměňuje strusku v univerzální materiál pro řemesla a průmysl. Začleněním strusky do hmoty skla nabízí udržitelné alternativy, snižuje spotřebu surovin a energetické náklady. Tímto průzkumem navozuje dialog o proměně surovin a podporuje ekologičtější přístup k výrobě.
Kategorie Fashion Design
Porota: Branko Popovic, Marija Petraityte
Rafał Zakrzewski – Opětovné spojení s látkou: 1. místo
Aidan-Jayson Peters – DUNUSA: Život oděvu: 2. místo
Ziyao Xiao – Přijetí ženského léčení: 3. místo
Projekt se inspiruje příběhy přeživších rakoviny prsu, včetně její matky, tety a babičky. Využívá jejich garderóby plné květinových vzorů a krajky a jejich oblíbených barev k tvorbě oděvů, které symbolizují jejich sílu a odolnost. Tato kolekce odráží psychické boje i nové přijetí života po nemoci, zdůrazňující schopnost žen čelit životním výzvám.
Kategorie Service Design
Porota: Matěj Malecha, Janka Csernák
Dorothea Wagnerberger – Gendermedol+: 1. místo
Carlos Bravo – Multisenzorická strategie pro podporu navigace a dostupnosti v Slezsko zemském muzeu: 2. místo
Michal Kyselica – Design DAS: 3. místo
Kategorie Communication Design
Porota: Adrián Gubrica, Eva Horská & Jakub Horský (UPUPÆPOP), Pavol Kyselica
Barbora Kramná – FEMME ženská otázka: 1. místo
Vytvořila knihu, která zkoumá ženské otázky pomocí umělé inteligence. Použila AI k položení otázek o ženském těle, kráse, reprodukci a prostituci a zpracovala odpovědi do výtvarných kompozic dostupných na beta.dreamstudio.ai. Knihu tvoří kompletní díla AI i jejich výřezy, které reflektují současný pohled na ženské otázky a problémy, demonstrující, že AI odráží pouze znalosti, které jsme jí poskytli.