Best in Design zná své vítěze

12. 5. 2024

Mezinárodní soutěž Best in Design, která se každoročně koná pod záštitou festivalu Zlin Design Week, zná své letošní vítěze. Včera, v sobotu 11. června, proběhla vernisáž výstavy finálových prací všech čtyř kategorií – Product & Industrial Design, Fashion Design, Service Design a Communication Design. Po vernisáži se finalisté společně s porotci přesunuli do Památníku Tomáše Bati, kde proběhl slavností galavečer předávání cen. Soutěžící kromě čtyř kategorií mohli získat také další tři ocenění – titul Best in Design, Media Award a speciální cenu Martiny Dlabajové.

Kategorie Product & Industrial Design

Porota: Zuzanna Wójcik, Hanna Litwin & Romin Heide (Büro Famos)

Marek Kuźmiński – Ruce vzhůru – protéza se superschopnostmi: 1. místo

Projekt „Hands Up“ od Marka Kuźmińského kombinuje sociální, inkluzivní a univerzální design s hrou a bioinženýrstvím. Ve spolupráci s AutoMedPrint z Technické univerzity v Poznani vznikly 3D tiskem z materiálu PLA protézy se „superschopnostmi“ pro děti s hendikepem. Cílem je posílit sebevědomí školou povinných dětí a zapojit je do navrhování vlastních protéz. Projekt reaguje na potřeby škol a rodin dětí se speciálními potřebami. Samy děti se po dobu 6 měsíců aktivně podílely na návrhu a přispěly tak k vlastní přístupnější budoucnosti.

Nikola Chromečková & David Hotárek – Pop Up cukrárna a Velké sousto: 2. místo

Svou prací oživují interakci cukrářů se zákazníky pomocí své Pop-up cukrárny v exteriéru, která reflektuje tradiční české cukrárenské motivy. Jejich dezerty „Střecha“, „Terč“ a „Čára“ jsou navrženy pro pohodlnou konzumaci v ruce a kombinují historický výzkum s moderním designem, zajišťující unikátní gastronomické zážitky a podporu komunitní soudržnosti.

Max Greiner – O Strusce: 3. místo

Ve svém díle O Strusce prozkoumává inovativní využití strusky, minerálního vedlejšího produktu metalurgické výroby, často přehlíženého v tradičních aplikacích. Prostřednictvím procesů jako je lití a foukání skla projekt proměňuje strusku v univerzální materiál pro řemesla a průmysl. Začleněním strusky do hmoty skla nabízí udržitelné alternativy, snižuje spotřebu surovin a energetické náklady. Tímto průzkumem navozuje dialog o proměně surovin a podporuje ekologičtější přístup k výrobě.

Kategorie Fashion Design

Porota: Branko Popovic, Marija Petraityte

Rafał Zakrzewski – Opětovné spojení s látkou: 1. místo

Ve své oděvní kolekci zkoumá úzké propojení těchto aspektů v oděvech, jejichž povrchy stimulují hmatové smysly a působí terapeuticky. Oblečení se podílí na každodenních interakcích a jeho konstrukce umožňuje vícevrstvou interakci s našimi smysly. Receptory reagují na povrchové změny, a proto jsou Rafalovy součástky vyrobeny s vyšší gramáží a pokryté aplikacemi. Ty pak stimulují hmat a nabízejí masáž a fyzické uvolnění nositele. Při výrobě byly použity techniky jako 3D tisk, laserové řezání nebo aditivní FDM-nanášení materiálu v polotekuté formě.

Aidan-Jayson Peters – DUNUSA: Život oděvu: 2. místo

DUNUSA v Johannesburgu je pouliční tržiště s hojným množstvím second hand oblečení, často nepoužitého, dovezeného z Evropy. Místní designér Aidan-Jayson Peters přetvořil tyto oděvy do avantgardních kreací, které reflektují místní kulturu a zároveň vyvolávají diskusi o přemíře spotřeby na západě a jejím dopadu na životní prostředí v Jižní Africe. Skrze svá díla kritizuje neudržitelnost oděvního průmyslu a jeho vliv na neformální ekonomiky.

Ziyao Xiao – Přijetí ženského léčení: 3. místo

Projekt se inspiruje příběhy přeživších rakoviny prsu, včetně její matky, tety a babičky. Využívá jejich garderóby plné květinových vzorů a krajky a jejich oblíbených barev k tvorbě oděvů, které symbolizují jejich sílu a odolnost. Tato kolekce odráží psychické boje i nové přijetí života po nemoci, zdůrazňující schopnost žen čelit životním výzvám.

Kategorie Service Design

Porota: Matěj Malecha, Janka Csernák

Dorothea Wagnerberger – Gendermedol+: 1. místo

Projekt Gendermedol+se zaměřuje na eliminaci zdravotních rizik způsobených standardizovanou medicínskou diagnózou založenou na mužském „standardu“. Tento výstavní kurz používá interaktivní metody, jako jsou karty s případovými studiemi a puzzle, k vzdělávání o rozdílech v léčbě mezi pohlavími a povzbuzuje návštěvníky k aktivnímu hledání diagnóz.

Carlos Bravo – Multisenzorická strategie pro podporu navigace a dostupnosti v Slezsko zemském muzeu: 2. místo

Carl Bravův inovativní projekt zlepšuje orientaci v exteriéru Slezského muzea v Polsku tím, že cílí na taktické, sluchové a vizuální smysly. Obsahuje informace ve čtyřech jazycích: polštině, Braillově písmu, angličtině a polském znakovém jazyce, a je doplněn o webovou aplikaci s hlasovými popisy.

Michal Kyselica – Design DAS: 3. místo

Ve své diplomové práci přepracoval asistenční aplikaci pro strojvedoucí, která nyní nabízí lepší přehlednost a čitelnost informací, a zavádí nové funkce pro zvýšení soustředěnosti během jízdy. Aplikace splňuje nejvyšší standardy pro 3D zobrazení, přehled trasy a tratě a systémy upozornění. Vývoj aplikace zahrnoval rozsáhlý kvalitativní výzkum a testování produktu.

Kategorie Communication Design

Porota: Adrián Gubrica, Eva Horská & Jakub Horský (UPUPÆPOP), Pavol Kyselica

Barbora Kramná – FEMME ženská otázka: 1. místo

Vytvořila knihu, která zkoumá ženské otázky pomocí umělé inteligence. Použila AI k položení otázek o ženském těle, kráse, reprodukci a prostituci a zpracovala odpovědi do výtvarných kompozic dostupných na beta.dreamstudio.ai. Knihu tvoří kompletní díla AI i jejich výřezy, které reflektují současný pohled na ženské otázky a problémy, demonstrující, že AI odráží pouze znalosti, které jsme jí poskytli.

Lukáš Demovič – Motion Design in Motion / La Montagniere: 2. místo

Ve své práci se zaměřil na 3D modelování, texturování, animaci a zvukový design prostřednictvím reimaginace modelu Alpine A110 v krátkém filmu. Projekt zahrnoval komplexní tvůrčí proces, zahrnující vytváření scén a kompozicí a testování dovedností, který vyústil ve video s rallye tematikou. Lukáš tím ukázal, že dnes může jednotlivec s notebookem a internetem dosáhnout toho, co by před dvěma desetiletími vyžadovalo celý tým.

Radovan Vašák – ID & Type Design PPC Dolné Obdokovce: 3. místo

Jeho projekt propojuje globální vizuál s venkovským prostředím prostřednictvím designu pro amatérský turnaj ve stolním tenisu v Dolných Obdokovciach. Projekt zahrnuje maskota ve tvaru usmívajícího se míčku a typografii „Boing“, inspirovanou východoasijskými písmy, s unikátním sazením samohlásek a sníženou diakritikou pro různé typy layoutů.
Všechny tři speciální kategorie – titul Best in Design, Media Award a speciální cenu Martiny Dlabajové – tento rok poprvé ovládl Marek Kuźmiński s projektem Ruce vzhůru – protéza se superschopnostmi. Gratulujeme!