Výstavní plán 2025

6. 1. 2025

mAI type

Autorka výstavy a pedagogické vedení: M.A. Lenka Baroňová
Kurátorka: Mgr. Helena Maňasová Hradská, Ph.D.
Odborná spolupráce a pedagogické vedení studujících při práci s nástroji generativní AI: MgA. Jakub Hrdina, Ph.D.
Architektura výstavy: studentstvo ateliéru Tvorba prostoru FMK UTB Zlín
Termín: 11. 12. 2024 – 27. 2. 2025

Výstava prezentuje výstup pedagogického experimentu, který se zaměřil na proces a prostředky navrhování studentů kurzu typografie v situaci rychle se vyvíjejících nástrojů využívajících generativní umělou inteligenci (AI). Cílem nebylo ani tak konfrontovat schopnosti lidské ruky a fantazie s výsledky produkované umělou inteligencí coby klání hledající vítězného autora, nýbrž prezentovat šíři spektra, s níž současný grafický designér může pracovat a v němž se pohybuje od minimální pomoci digitálních nástrojů (založených na obrazové práci) k té maximální, kterou je v současné době právě tzv. silná umělá inteligence instruovaná verbálně, prompty. V každém okamžiku tohoto procesu „mechanizace“ je vždy potřeba lidského, tvůrčího zásahu a intence. Výstava se pokouší prezentovat tyto okamžiky na příkladech zadání typických pro oblast typografie. Zadání jsme záměrně vybrali tak, aby obsahovala roviny považované za symptomy lidského kreativního chování: vizuální hříčky, metafory, využívání optického klamu, úsilí o sebevyjádření.

Důraz na procedurální rovinu diskuze nad tvorbou grafického designéra a tzv. AI podtrhují jak interaktivní prvky výstavy, tak plánované dílny kaligrafie a nástrojů AI v rámci doprovodného programu pro veřejnost, základní a střední školy.

Kruhy na vodě

Kurátorka: Mgr. et Mgr. art. Mária Hriešik Nepšinská, PhD.
Termín: 12. 3. 2025 – 17. 4. 2025

Mezinárodní soutěž designu orientovaného na řemeslo Kruhy na vodě je platformou pro konfrontaci nových děl hledajících inspirace v tradičních řemeslech, kterou pořádá slovenské Ústředí lidové umělecké výroby v pravidelných dvouletých intervalech od roku 2000. Posláním soutěže je rozvíjet dialog o tradičních hodnotách, jejich uchovávání i inovacích v současném řemesle, užitném umění a designu. Cílem je poukázat na potřebu transformace řemesla, možných průniků do designu a iniciovat spolupráce mezi řemeslníky a profesionálními designéry. ÚLUV vychází z přesvědčení, že design orientovaný na řemeslo, vyzdvihující kulturu ruční výroby užitkových i dekorativních předmětů, je hybnou silou inovací i pro oblast tradiční řemeslné výroby.

Do otevřené výzvy aktuálního 12. ročníku soutěže přihlásili svá díla v samostatné sekci A profesionální designéři a studenti vysokých škol zohledňující v realizacích současného designu řemeslné přístupy, případně využívající tradici v širším smyslu jako inspiraci pro experimentální design. V další sekci B se prezentují řemeslníci a tradiční výrobci uměleckořemeslných produktů s ohledem na možnosti sériové reprodukovatelnosti, kteří kladou při tvorbě důraz na funkční, estetický a ekologický aspekt díla výrobků. Pro ÚĽUV je rovněž důležité podporovat designéry již ve stádiu jejich profesionálního formování na středních školách s uměleckým zaměřením, proto jim soutěž poskytuje prostor v samostatné sekci C, kam přihlašují díla inspirovaná postupy či vzory tradičního řemesla, realizované z přírodních, v menší míře i alternativních materiálů.

Mezi 234 přihlášených děl vybrala mezinárodní odborná porota 83 autorů, jejichž díla budou prezentována na soutěžní přehlídce Kruhy na vodě 2024, která proběhne v repríze v roce 2025 ve zlínské univerzitní galerii G18.



BEST IN DESIGN: BEST OF ’25

Kurátorstvo: kurátorský tým studujících
Garant: Mgr. Vít Jakubíček, Ph.D.
Termín: 08. 5. 2025 – 23. 5. 2025
Umělci: mladí designéři do 30 let; účastníci mezinárodní soutěže Best in Design v kategoriích Communication Design (grafický design, ilustrace, nová média, vizuální komunikace a intermedia atd.), Fashion Design (design oděvu, textilní tvorby, design obuvi a galanterie, design šperků a další), Product a Industrial Design (produkty, design interiéru a nábytku, design nástrojů a zařízení a další) a Service Design (komplexní návrhy procesů, technologií a interakcí, které řídí poskytování služeb). Finalisty vybírá odborná porota v únoru 2025. 

Design má schopnost měnit realitu a ovlivňovat kvalitu našich životů. Stále více záleží na kvalitě jednotlivých designérských procesů, což otevírá nové diskuze o směřování designu. Jak čelit aktuálním výzvám? Jak využít potenciál inovací a kreativity pro lepší svět? Zapojení různých hlasů a perspektiv může přetvářet ustálené normy, podporovat inkluzivitu a přinášet nové pohledy na design v dnešním dynamickém světě.

Výstava Best of ’25 představí v galerii G18 práce finalistů 16. ročníku mezinárodní soutěže Best in Design. V termínu od 8. do 23. května 2025 vznikne v galerii místo pro zamyšlení se nad směřováním tvorby mladých designérů. Výstava vzniká v rámci festivalu Zlin Design Week 2025. 

Na výstavě Best in Design ’25 proběhne rozšiřující experimentální testování inkluzivních opatření pro osoby s poruchami učení v rámci projektu TAČR Sigma, nazvaného Muzea bez bariér, jehož partnerem je galerie G18. Na výzkumu budou mimo jiné spolupracovat slovenský  grafický designér Martin Pyšný, který vyvinul vlastní font určený pro osoby s poruchami učení, nebo PhDr. Ladislava Zbiejczuk Suchá, Ph.D. z Katedry informačních studií a knihovnictví Masarykovy univerzity.



Diplomky 25

Kurátorka: Helena Maňasová Hradská
Termín: 25. 6. 2025 – 17. 7. 2025

Výstava závěrečných prací studentů ze 14 ateliérů Fakulty multimediálních komunikací UTB ve Zlíně se v galerii G18 stala již tradiční událostí. V roce 2025 se uskuteční poosmé a opět představí to nejlepší a nejaktuálnější, co na fakultě vzniká. Závěrečné práce, které vznikají v různorodých ateliérech zaměřených na umění, design, fotografii a audiovizi, patří k nejvýznamnějším výstupům fakulty. Výstava Diplomky25 je klíčovou událostí nejen pro akademickou obec FMK, ale i pro širší zlínskou uměleckou komunitu, která s fakultou úzce spolupracuje. Návštěvníci se mohou těšit na pestrou škálu témat i přístupů, od tradičních po moderní média, komerční projekty i volnou tvorbu.



HOMO FABER

Kurátor: Mgr. Vít Jakubíček, Ph.D.
Autor: doc. MgA. Jan Jindra
Termín: 24. 9. 2025 – 27. 11. 2025

V souboru (HOMO FABER) se fotograf Jan Jindra vrací na stejné místo jako před 40 lety v době studia na FAMU v Praze. Navazuje na původní projekt Chalupáři (1985), který vznikl v rámci cvičení fotografická publikace pod vedením pedagoga Pavla Štechy. Jeho tehdejším cílem

fotografování bylo zachytit páteční vylidňování Prahy. Zachytil, jak Pražané opouštěli v pátek město v kolonách aut směrem na chalupy a chaty. Za denního světla fotografoval během pátku naložená auta, portréty posádek a často i výbavu na střešních nosičích nebo na vozících. V neděli v noci s pomocí fleše pak zachycoval jejich návraty. Bylo to pozorování jakéhosi rytmického úniku z normalizovaného prostoru. Konceptuální přístup fotografa spočíval především v pevně zvoleném místě (předposlední křižovatka se světly před výpadovou silnicí z Prahy) a úhlu fotografování. V současnosti fotograf Jan Jindra na stejném místě a ve stejný čas (pátek okolo 15 hodiny) nachází značně posunutou estetiku. Zapojuje aktivně barvu jako výrazový prostředek fotografického obrazu. Možná už dnes nerozhoduje v jeho fotografiích tolik konkrétní den a čas, ale oba fotografické soubory rezonují konfrontační estetikou. Auta v současném projektu jsou více než dříve statusem úspěšného člověka. Žijeme všichni naplno v konzumní společnosti a auta jsou iluzorním „štítem“ osobnosti dneška. Současné reklamní nápisy na služebních autech evokují neklidný a chimérický tep naší doby. Některá auta jsou dnes vlastně pohyblivé reklamní poutače. Výstava zachycuje konfrontace těchto dvou světů a jednotlivé záběry a situace v autech představují opět nečekané konstelace viděné z jednoho místa.



Nowa sytuacja – Nová situace

Kurátoři: Michał Pietrzak, Tomasz Dobiszewski, Marek Grzyb
Termín: 10. 12. 2025 – 25. 2. 2026

Nová situace je odrazem měnící se reality, skutečnosti a podmínek. Je to doba změn, které přicházejí s plnou silou a nikdo jim nemůže uniknout. Klima, sociální a politické vztahy se mění. Jsou tu nové výzvy, které je třeba definovat pro sebe i pro ostatní. Jejich odmítnutí, ignorace a zjevná netečnost k nim také vytváří novou situaci, ať již chceme či nikoliv. Každý z nás bude dříve či později čelit nové realitě a musí ji přijmout, přijmout nebo odmítnout – každopádně nějak reagovat. Právě tyto reakce jsou tématem výstavy Nová situace, připravené pedagogy a studenty Katedry mediálního umění Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu.